Hvis børn selv kunne vælge, hvad der skal i madpakken

  1. Pizza eller pizzasnegle

    45 procent af børnene svarede, at de gerne ville have pizza eller pizzasnegle med i madpakken.

     

    - Som udgangspunkt synes jeg, at en pizzasnegl er god at give med i madpakken. Den er praktisk, og den bliver spist op, hvilket er det vigtigste ved ting i en madpakke – at de bliver spist. Derudover kan du variere pizzasnegle med mange ingredienser, siger hun.

  2. Frugt

    44 procent af børnene svarede, at de ville have frugt med i madpakken.

     

    - Frugt er super godt at give med. Det er let at håndtere for børnene, de får vitaminer, og de får væske, og netop væske er noget mange børn har problemer med at få nok af i løbet af en skoledag.

     

    - Men man skal være opmærksom på, at frugten kun skal udgøre en tredjedel af den daglige mængde frugt og grønt. Det vil sige, at de skal have dobbelt så mange grøntsager som frugt. Men det er en god ide, hvis de får den daglige mængde frugt i skoletiden, da den højst sandsynligt bliver spist fremfor grøntsagerne, siger Trine Klindt.

  3. Pølsehorn

    43 procent af børnene svarede, at de ville vælge pølsehorn til madpakken.

     

    Jeg har svært ved at anbefale pølsehorn. Pølserne er et kødprodukt af dårlig kvalitet med rigtig meget mættet fedt i. Man kunne til nød rulle en skive skinke og komme det i hornet i stede for pølse.

     

    - Men det må blive et nej. Den kan ikke varieres som en pizzasnegl, der lettere kan gå i en sundhedsretning. Ligegyldigt hvad man bruger af mel, så vil den bare ikke være sund, siger Trine Klindt.

  4. Myslibarer

    31 procent af børnene svarede, at de ville have en myslibar med i madpakken.

     

    - Jeg er lidt ambivalent i forhold til myslibarer. På den ene side er det et godt alternativ til eksempelvis Yankee bar, men på den anden side er en myslibar ikke spækket med sundhedsfremmende ingredienser. Men vi bruger den som et plaster på såret. Det er sødt uden at være forbudt.

     


    - Skal jeg lave en kostplan til et barn, der skal tage på i vægt, tager jeg altid myslibar med, for den bliver næsten altid spist - selv af kræsne børn. Skal det være en kostplan til et barn, der skal tabe sige, kan myslibaren være et alternativ til kage eller chokoladebar. 


    - Men grundlæggende indeholder en myslibar ikke noget nødvendigt, man skal have med i madpakken. Der er få vitaminer og mineraler i, der er meget sukker i, og der er ikke nogen god næringsværdi i en myslibar. Som udgangspunkt anbefaler jeg den ikke.

     

  5. Gnavegrøntsager

    30 procent af børnene svarede, at de ville have gnavegrøntsager med på madpakken.

  6. Rugbrødsmadder

    30 procent af børnene svarede, at de gerne ville have rugbrødsmadder med.

     

    - Jeg håber, at rugbrød ligger før hvidt brød på listen, fordi børnene er vant til det. Jeg tror, det hænger sådan sammen.

     

    - Børnene forbinder rugbrød med det at lave en madpakke, og derfor vælger de rugbrød. Man har det ofte med at vælge noget, man er tryg ved, og her kan rugbrødet altså være det trygge valg, siger Trine Klindt.

     

  7. Sandwichbrød eller groft brød

    26 procent af børnene svarede, at de ville have sandwichbrød eller groft brød.

  8. Sandwichbrød, hvedebrød, hvidt brød og wraps eller pandekager

    24 procent af børnene svarede, at de ville have sandwichbrød, hvedebrød, hvidt brød og wraps eller pandekager med på madpakken.

  9. Pastasalat, blandet salat og kage eller sødt bagværk

    23 procen af børnene svarede, at de ville vælge pastasalat eller blandet salat og kage eller sødt bagværk.

  10. Slik, chokolade eller chips

    22 procent af børnene svarede, at de ville vælg slik til deres madpakke.

     

    - Jeg er overrasket over, at børnene ville vælge slik, chokolade og chips. Hvis ikke de havde haft muligheden, tror jeg ikke, de havde valgt det.

     

    - Børn skal slet ikke have de valgmuligheder, hverken i kantineordninger eller derhjemme. Børn tror, at det, forældrene tilbyder, er okay. De har jo tiltro til forældrene. Det er svært at forestille sig børn tænke: det kan godt være, jeg bliver tilbudt slik, men jeg må hellere sige nej tak.