1. 1910

    1. Løsnede korsetter

      Kvinderne blev mere frigjorte med stemmeret, og det løsnede også op for korsetterne. Looket var stadig feminint og kurvet med en smal talje. I 1909 gjorde den parisiske modeskaber Paul Pioret korsetterne løsere og formede i stedet en slank og bevægelig figur i sit design.

  2. 1920

    1. Drenget look

      Årtiet bar præg af, at kvinderne begyndte at opføre sig mere som mænd. De begyndte at ryge, drikke og arbejde. På arbejdsmarkedet måtte de erstatte de mænd, der skulle i krig, og derfor vandt det drengede look indpas, fordi arbejdet krævede bevægelighed. Kjolerne blev derfor kortere, hvilket skabte et øget fokus på ben frem for talje og bryster.

  3. 1930

    1. Kurver på retur

      Det kurvede og kvindelige look vendte tilbage. Særligt kom inspirationen fra Hollywod med skuespillerinder som Marlene Dietrich. Det kurvede ideal kom tilbage sammen med 30ernes krise. Krisen gjorde nemlig, at kvinderne måtte blive i hjemmet og vende tilbage til det gamle kønsrollemønster. På trods af flere kuver, bevarede kvinderne dog tyndheden fra 20ernes drengede silhuet.

  4. 1940

    1. Muskler og brede skuldre

      Årtiet bar præg af krig og uniformer. Kvinderne måtte tage fat og overtage nogle af mændenes pligter, fordi de drog i krig. Arbejdet bar kvindernes figur præg af. De havde markerede muskler og brede skuldre.

      I slutningen af 40erne - efter krigen - vendte det feminine ideal med fokus på talje og hofter tilbage. Designeren Christian Dior ramte med sin New Look-kollektion lige ned i det, kvinderne havde givet afkald på under krisen. Der var fokus på taljen og timeglasfiguren.

  5. 1950

    1. Frodig figur

      Her kunne det for alvor mærkes, at krigen var slut. Kvinderne var tilbage i deres gamle roller som mor, hustru og husmoder. Det skabte en frodig figur med fyldige bryster, der var symbol på kvindeligheden. Formerne gjorde også, at kvinden blev set som sexobjekt, og stilletterne kom ind i modebilledet.

      Årtiets helt store ikon blev Marilyn Monroe, der var frodig med sin størrelse 42.

      I slutningen af årtiet voksede et nyt kropsideal dog frem blandt teenagepigerne. De fik nemlig øjnene op for den slanke Audrey Hepburn. Hendes figur vandt indpas, fordi man i slutningen af 50erne også begyndte at øjne de unge som forbrugsgruppe. Det skete i takt med, at folk fik flere penge mellem hænderne, og dermed blev det tynde ideal dyrket.

  6. 1960

    1. Åleslanke piger

      De unges tynde silhuet blev dominerende for alle kvinder. Det gjorde miniskirtet populært, fordi man kunne se kvindernes tynde ben. De kvindelige former var fuldstændig yt. 

      Det helt store ikon i dette årti var modellen Twiggy. Hun var åleslank og fik det tynde look ind i bevidstheden hos kvinderne. Looket hang dog også sammen med, at kvinderne ikke længere ville finde sig i at være sexobjekter – de ville uddanne sig og gøre det samme som mændene.

  7. 1970

    1. Rødstrømpernes frigjorte ideal

      Selvom kvinderne i 60erne var drengede at se på, var de stadig kvindelige inderst inde, idet de stadig bar undertøj, der formede og støbte. Men i 70erne brændte rødstrømperne deres BHer, og det hele fik frit løb, om man så må sige - både bryster og hår.

      I slutningen af årtiet kom der igen en økonomisk krise, og det betød kamp om jobbene. Derfor begyndte kvinderne igen at gøre noget ud af sig selv og pakkede igen formerne lidt ind.

  8. 1980

    1. Den kontrollerede krop

      Kvinderne kom for alvor på arbejdsmarkedet. Det blev et årti, hvor kvinderne tog kontrollen - også over krop. Kroppen skulle ikke længere formes med korsetter, men med træning. Det gjorde fitnessdronninger som Jane Fonda vældig populære, for det blev in at være trænet og tage kosttilskud. I sidste del af årtiet blev det kropsnære tøj, der fremhævede figuren derfor in.

      En af dem, der tog den kropsbevidste trend til sig, var Madonna. Hun optrådte blandt andet i kegleformede BHer designet af Jean-Paul Gaultier. Madonnas kostumer var ikke et udtryk for, at kvinden skulle være et sexobjekt, men derimod at kvinden måtte udfordre og provokere.

      80erne fokus på det trænede ideal gjorde, at der ikke var plads til meget afvigelse, og plastikoperationer begyndte at vinde indpas.

  9. 1990

    1. Plads til alle

      Nogle vil kalde 90erne for det smagsløse årti, der var domineret af mange tøjstile, men ikke desto mindre gjorde det, at der var plads til alle. Modebilledet var domineret af tynde modeller, og mange kvinder dyrkede også det meget tynde ideal. Men på musikscenen stod kvinder med alle former frem.

      Spice Girls var 90ernes helt store ikoner, der repræsenterede alle typer og former.

  10. 2000

    1. Slank og sund

      I 00erne blev vi optaget af sundhed. Idealet var slankt, så mange detoxede og trænede sig igennem årtiet for at blive slanke.

      Fokus gik i retning mod, at vi skulle være perfekte, og derfor blev kosmetiske indgreb i 00erne noget for alle og enhver.

  11. 2010

    1. Slanke og markerede kroppe

      "Strong is the new skinny" er i dette årti et mantra for mange kvinder. Det er ikke længere nok bare at være tynd. Man skal også signalere styrke med markerede muskler. 

      Antallet af kvinder i fitnesscentrene boomer, og de deltager også i fitnesskonkurrencer, hvor en stærk krop belønnes. Kvinderne skal have sixpacks og fyldige numser.

      I midten af 00erne viser en modreaktion sig ved, at mor- og far-kroppen bliver hyldet. Den krop, hvor der er plads til en god bøf og et glas vin.