Tidslinje: Skandalen i Volkswagen
2015
18. september
Afsløring: VW mistænkt for at snyde

USA's miljø-beskyttelsesagentur, EPA, afslører, at man har afsløret snyd med VW-koncernens biler i USA.

Bilfabrikanten Volkswagen AG risikerer en bøde på op til 17 mia. kroner for at have installeret software-udstyr i diesel-biler, der kan snyde de målinger, som måler giftige udslip, lød det. Bilerne indholdt software, som slukker for udslips-kontrollen, når man kører normalt, siger Cynthia Giles fra EPA på et pressemøde.

Ifølge EPA drejer det sig om 482.000 VW- og Audi-biler solgt siden 2008.

20. september
Volkswagen siger undskyld
Martin Winterkorn, Scanpix

Topchef hos Volkswagen, Martin Winterkorn, siger for første gang offentligt, at han er ked af det. I en erklæring søndag siger han, at han er ked af, at hans koncern har fusket med software i forbindelse med udslip af giftstoffer fra VW-dieselbiler.

- Personligt er jeg dybt ked af, at vi har krænket vore kunders og offentlighedens tillid, siger Martin Winterkorn i erklæringen. Han meddelte, at VW vil få lavet en ekstern undersøgelse.

21. september
VW-aktier styrtdykker
Scanpix

Nyheden om selskabets snyd, milliardbøden og indrømmelsen rammer bilgigantens aktier som en hammer, da børserne åbner efter weekenden. Aktierne i Volkswagen falder mandag 19 procent til 131,30 euro ved formiddagens aktiehandlen i Frankfurt.

21. september
Topchef: We totally screwed up!

Volkswagens topchef i USA, Michael Horn, indrømmede ved et arrangement i Brooklyn, New York, mandag aften, at VW havde været uærlig over for både lovgivere og offentligheden. Beskeden var klar: We totally screwed up.

22. september
Kæmpe nedjustering: 11 millioner biler skal rettes

Volkswagen bremser  op i forhold til 2015's forventninger og sætter 6,5 milliarder euro - eller godt 48 milliarder kroner - til side i sagen. Ifølge VW skal 11 millioner biler rettes.

22. september:
Ny nedtur på Børsen for VW
Scanpix

Nedturen fortsætter tirsdag for Volkswagen. Volkswagens aktier falder over 17 procent på den tyske børs efter en mandag, hvor den store nedtur startede med beskyldninger i USA om svindel med dieseldrevne bilers udledninger.

22. september
Medie: Tyskland og EU kendte til snyde-software
Scanpix

Tirsdag aften afdækker Die Welt, at den tyske forbundsregering og EU kendte til den form for manipulation med software, som Volkswagen har benyttet sig af i USA.

Det viser et svar fra det tyske transportministerium til partiet De Grønne fra 28. juli, skrev den tyske avis Die Welt.​ Af svaret fremgår det dog ikke, om man kendte til det konkrete tilfælde.

23. september
Krisemøde hos VW: Nu skal ansvaret placeres
Martin Winterkorn, Scanpix

Jorden brænder under Volkswagen, der har indkaldt til krisemøde onsdag aften. Det er koncernens 'tunge drenge', forretningsudvalget, der samles. De skal finde en løsning på Volkswagens krise. Ifølge TV 2-korrespondent Niels H. Bünemann drejer det sig om at placere et ansvar. Ét af punkterne er, om Martin Winterkorn kan blive siddende som topchef i Volkswagen.

Chefen for det hele går af

Den øverste chef for Volkswagen, Martin Winterkorn, træder tilbage. Det meddeler bilfabrikken efter et krisemøde.

 - Som bestyrelsesformand påtager jeg mig ansvaret for de omtalte uregelmæssigheder i dieselmotorer og har derfor bedt inspektionsrådet sammen med mig at træffe aftale om at afslutte mine funktioner som bestyrelsesformand for koncernen Volkswagen. Jeg gør dette i virksomhedens interesse, skønt jeg ikke er bevidst om at have begået fejl, lød det fra Martin Winterkorn efter fratrædelsen.

24. september
Volkswagen indrømmer svindel i Europa
Alexander Dobrindt, Scanpix

Den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, meddeler, at Volkswagen har indrømmet, at det europæiske marked også er berørt af skandalen, hvor VW har installeret software i 11 millioner biler. Dermed er bilernes reelle udledning af den giftige gas NOx blevet skjult under test.

Der skal nu udføres stikprøvekontroller. De skal ikke gennemføres under typiske testforhold. I stedet skal det foregå under mere realistiske omgivelser for en bil og dens ydeevne - ude på vejene, lyder det.

  

24. september
Andre bilmærker mistænkes
Polfoto

En talsmand for Volkswagens datterselskab Skoda bekræfter, at flere af Skodas modeller modeller: Skoda Fabia, Skoda Roomster, Skoda Octavia og Skoda Superb produceret i årene 2009 til 2013 delvist blev udstyret med de berørte dieselmotorer.

Ifølge den tyske avis Bild er der ingen problemer med nyere modeller, men mediet skriver, at også Audi og Seat, der er en del af VW-koncernen, kan være involveret i sagen.

Også BMW er blevet viklet ind i den tyske dieselskandale.

BMW's aktie falder med mindst otte procent på børsen i Frankfurt, efter at et tysk bilmagasin har skrevet, at bilmærkets dieselbiler har overskredet grænserne for udslip af giftstoffer, skriver AFP.

25. september
Topmøde i Volkswagen: Hvem bliver den nye topchef?

Fredag bliver der igen afholdt topmøde i Volkswagen. Volkswagens bestyrelse forventes at udpege en ny administerende direktør fredag efter Martin Winterkorn, som onsdag forlod Volkswagen. Den øverste chef hos Porsche, Matthias Müller, er favorit til at overtage den tomme plads for enden af bordet hos skandaleramte Volkswagen. Ifølge Ritzau er forventningen, at flere topfolk i folkevognsselskabet vil forlade deres stillinger.

25. september
Matthias Müller bliver ny topchef
Arkivfoto ODD ANDERSEN / Scanpix Denmark

62-årige Matthias Müller kommer fra en stilling som chef for sportsvognsmærket Porsche, som også er ejet af Volkswagen AB. Han har mere end 30 års erfaring hos bilfabrikanten og hans vigtigste budskab er at han vil bugsere verdens største bilfabrikants image og aktier op af grøften igen.

29. september
Audi, Skoda og Seat bekræfter at være ramt
Arkivfoto Dado Ruvic / Scanpix Denmark

Seat er det sidste af de tre bilmærker til at bekræfte, at de er involveret i skandalen. Mens 700.000 af Seats biler indeholder snydesoftware, har Audi og Skoda oplyst, at henholdsvis 2,1 og 1,2 millioner af deres dieselbiler er produceret med det lille program.

2016
28. juni
VW indgår i forlig
Volkswagen har allerede godtaget en straf på 16,5 milliarder dollar i USA oven på skandalen. Scanpix / Scanpix

Volkswagen ingår i et forlig, som kommer til at koste dem næsten 100 milliarder kroner.

65 milliarder kroner skal bruges på at reparere eller tilbagekøbe de skandaleramtebiler. Bilejerne vil blive tilbudt minimum 35.000 kroner i kompensation foruden tilbagekøbsprisen. Derudover har Volkswagen indvilget i at betale lidt over 18 milliarder kroner til en fond drevet af den amerikanske miljøstyrelse. Pengene skal betales over tre år og gå til udbedring af miljøskader.

Desuden skal Volkswagen investere 13 milliarder kroner over ti år i "nul-emissions-teknologi".

12. august
Ingeniøren: Knap hver 20. danske bil er repareret
Arkivfoto WOLFGANG RATTAY / Scanpix Denmark

Selvom alle biler skulle være repareret inden udgangen af 2016, er kun 4,5 procent af de danske dieselbiler, der var omfattet af svindlen i august. 

 

28. august
Kompensation til bilforhandlere
Arkivfoto MIKE BLAKE / Scanpix Denmark

Volkswagen indgår en aftale om at betale mere end 1,2 milliarder dollar - knap 8 milliarder danske kroner - i kompensation til 650 amerikanske bilforhandlere. 

6. november
Ny softwarefusk opdages
Arkivfoto Dado Ruvic / Scanpix Denmark

Myndighederne i Californien finder endnu et snydesystem i biler fra Volkswagen. Der er tale om en software installeret i en række biler hos Audi, som skifter indstillingerne i gearingen, så de udleder mindre CO2.

Dog ændrer softwaren kun på gearingen, når man ikke rører ved rattet. Bliver rattet brugt, slår softwaren fra.

19. december
Volkswagen giver kæmpebeløb til miljøfond

VW går med til at betale mere end 200 millioner amerikanske dollar til en fond, der er oprettet for at bekæmpe forurening fra dieselpartikler.

 

 

2017
30. januar
Verdens bedst sælgende bilkoncern
Arkivfoto BILL PUGLIANO / Scanpix Denmark

På trods af skandalen indtager Volkswagen pladsen som den bedst sælgende bilkoncern i verden. I løbet af 2016 steg Volkswagens sidste år med 3,8 procent og afhændede dermed 10,3 millioner køretøjer. 

24. februar
Volkswagen erklærer sig skyldig i fusk

Den tyske bilfabrikant Volkswagen AG har erklæret sig skyldig i fusk med diesel-biler ved en domstol i den amerikanske by Detroit.